5 minuten

[Update] Veelgestelde vragen over het coronavirus

Het coronavirus raakt ons momenteel allemaal heel hard, zeker jou als reiziger. Ons Service Center werkt met man en macht om iedereen zo goed mogelijk te kunnen helpen. Wij begrijpen alle zorgen en vragen die je hebt over jouw reis. Met behulp van dit Vraag & Antwoord artikel, hopen wij je te kunnen voorzien van antwoord. Raadpleeg ook de websites van het RIVM, ANVR of van het Ministerie van Buitenlandse Zaken. Hier kun je nuttige informatie vinden wat betreft het coronavirus en de reisbestemmingen. Wij zullen dit artikel regelmatig updaten.

Laatste update op: 16-10-2020 12:30

Direct naar:

Algemeen
Op bestemming
Aankomende vakanties
Gezondheidsmaatregelen
Aanbetaling en restantbetaling
De reisvoucher
Zelf annuleren of omboeken

Hoe gaat SUNtip momenteel te werk?

De reactietijden kunnen vanwege de enorme drukte langer zijn dan je van ons gewend bent. Excuses voor het ongemak. Mensen die het snelst vertrekken helpen wij zo snel én volledig mogelijk. Mocht er iets aan jouw vakantie wijzigen, brengen we je uiteraard zo snel mogelijk op de hoogte. Voor andere vragen kun je ons bereiken via 088 735 4545, WhatsApp, E-mail en Facebook Messenger. Contact.

Algemeen

Wat is het actuele reisadvies?
Welke landen open zijn en welke voorlopig dicht blijven, vind je op de website nederlandwereldwijd.nl. Het reisadvies voor alle landen buiten het EU- en Schengengebied blijft voorlopig op oranje staan. Hieronder vallen ook Turkije en Marokko.

Wees alert op het feit dat de situatie elk moment kan veranderen. Ben je van plan op vakantie te gaan, check dan het reisadvies per land voor meer details.

Wat betekenen de kleurcodes bij reisadviezen?
Elk reisadvies heeft een kleur, die aangeeft hoe veilig een land of gebied is. Bij code geel zijn er minimale veiligheidsrisico’s. Je hoeft hiervoor geen maatregelen te treffen. Wel dien je je strikt aan de veiligheids- en gezondheidsregels te houden die voor jouw vakantiebestemming van toepassing zijn. Ook merk je dat attracties eventueel dicht zijn. Vanaf code oranje kunnen er andere situaties ontstaan. Het ministerie handhaaft code oranje als het aantal besmettingen in het betreffende land/gebied stijgt, het nog geen Nederlandse toeristen verwelkomt of quarantaine een verplichting is bij aankomst. Ondanks dat veel mensen denken dat code oranje ook een negatief advies is, is dat echter niet zo. Daarom kan het beleid van de verschillende reisorganisaties anders zijn ten opzichte van code oranje. Zo kan het zijn dat de reis doorgang vindt en kan worden uitgevoerd (hotel is open en luchtvaartmaatschappij vliegt op de bestemming). Bij code rood wordt het afgeraden om naar het gebied af te reizen en wordt jouw reis kosteloos geannuleerd. De kleurcodes zijn afhankelijk van de luchthaven waar je vandaan vliegt. Vlieg je vanaf Duitsland? Dan zijn de Duitse reisadviezen voor jou van toepassing.

Op bestemming

Ik ben op bestemming en de Nederlandse overheid heeft tijdens mijn vakantie code oranje voor deze bestemming afgegeven.
Het belangrijkste is om niet in paniek te raken. Wij zullen er alles aan doen om je bij te staan. Anders dan in maart dit jaar is een wijziging in het reisadvies van de Nederlandse overheid geen reden voor lokale instanties om plotseling zaken te gaan sluiten of beperkingen op te leggen. In de meeste gevallen kun je nog steeds heerlijk genieten van de vakantie. Wordt jouw bestemming code oranje? Dan neemt SUNtip altijd contact met je op om je wensen te bespreken. Zo laten we de keuze aan jou of je jouw vakantie wenst af te maken. Wij zullen de mogelijkheden op basis van jouw wensen bespreken met jouw reisorganisatie. Is je terugreis al over enkele dagen? Dan zal in de meeste gevallen geadviseerd worden om te wachten op je terugreis. Is de terugreis verder in de toekomst gepland? Dan adviseren we je om eerder terug te reizen.

Aankomende vakanties

Ik ga in de komende maanden op vakantie. Gaat deze reis nog door?
Steeds meer activiteiten van reisorganisaties worden hervat. De kans is groot dat jouw vakantie dus doorgaat! Daarnaast kijken zij kritisch naar de adviezen van Buitenlandse Zaken. Mocht jouw reis toch geannuleerd worden, brengen wij je op de hoogte.

Wanneer weet ik zeker dat mijn vakantie doorgaat?
Bij SUNtip doen wij niets liever dan je te laten genieten van een onbezorgde vakantie. Daar hoort het op tijd geven van duidelijke informatie over jouw reis ook bij. Wanneer wij te horen krijgen dat jouw vakantie wordt geannuleerd, nemen wij altijd zo snel mogelijk contact met je op. De afgelopen tijd hebben we gemerkt dat de meeste reisorganisaties hier in de week voor jouw vertrek duidelijkheid over geven. Zo weten zij zeker dat er niks meer wijzigt aan de reis.

En wat als ik nog niks van jullie gehoord heb?
Zolang je niets van ons hoort, is het bij ons nog niet bekend of jouw reis wel of niet doorgaat. Wij begrijpen dat het vervelend kan zijn om lang op uitsluitsel te wachten. In deze fase wordt er veel gevergd van reisorganisaties, airlines en luchthavens. Zij doen allen hun uiterste best om de planning zo snel mogelijk rond te krijgen, maar daar is gezien de omstandigheden veel tijd voor nodig. Naarmate de zomer vordert, wordt de kans groter dat reizen doorgang zullen vinden.

Ik vertrek in de komende periode. In het land van mijn bestemming gelden dan nog beperkingen en/of code oranje. Waarom is mijn vakantie nog niet geannuleerd?
Dat is afhankelijk van de uitvoerende reisorganisatie, luchtvaartmaatschappijen en accommodaties. Dat betekent dat je reis in sommige gevallen toch doorgang kan vinden. Gaat je reis wel door, maar wens je niet te gaan? Dan worden eventuele annuleringskosten doorberekend. Wanneer de touroperator zelf besluit om de reis te annuleren, gebeurt dit in de meeste gevallen tot twee weken voor vertrek. Dan heeft de reisorganisatie een goed beeld of de bestemming toch eventueel op code geel wordt gezet, waardoor je vakantie onrechtmatig geannuleerd gaat worden.

Ik ga buiten Europa op vakantie. Wordt mijn vakantie geannuleerd?
De kans dat jouw vakantie buiten Europa wordt geannuleerd is zeer aanwezig. Echter, er kan in de komende weken veel veranderen. Zo zullen er regelmatig nieuwe ‘veilige’ landen worden toegevoegd aan de lijst van nederlandwereldwijd.nl. Daarnaast is het ook mogelijk dat jouw reisorganisatie de reis wél kan uitvoeren. Jouw reisorganisatie en SUNtip houden deze ontwikkelingen nauwlettend in de gaten.

Wat als er tijdens mijn vakantie onverhoopt toch iets gebeurt rondom corona, waardoor ik deze moet afbreken?
De Nederlandse overheid heeft bekendgemaakt reizigers niet te gaan repatriëren. Begrijpelijk dus dat dit voor veel onrust zorgt. Jouw reisorganisatie zal er wél alles aan doen om je veilig thuis te brengen of je te assisteren bij het zoeken naar mogelijkheden om terug te reizen. Al hopen we natuurlijk dat het nooit nodig zal zijn.

Gezondheidsmaatregelen

Als je op vakantie gaat, worden er diverse gezondheidsmaatregelen getroffen door vliegtuigmaatschappijen, accommodaties, transfers en verhuurbedrijven. Op dit moment zijn de volgende globale gezondheidsmaatregelen van kracht:

Vluchten

  • Alle reizigers die vanaf een Nederlandse luchthaven vliegen moeten een gezondheidsverklaring invullen en meenemen. Dit geldt ook wanneer je naar een Nederlandse luchthaven reist. Zorg dus ook voor formulieren voor de terugweg. Het formulier kun je hier downloaden.
  • Op sommige bestemmingen is het overleggen van een negatieve test verplicht. Welke bestemmingen dit zijn, lees je hier.
  • Inchecken en boarden gebeurt contactloos
  • Mondkapjes zijn verplicht op de luchthavens en in het vliegtuig. Zorg er dus voor dat je voorzien bent van voldoende mondkapjes. Deze zijn o.a. te koop bij bol.com
  • Lucht in het vliegtuig wordt gefilterd
  • Staff en crew krijgen speciale training om de vlucht corona-proof te laten verlopen

Transfers

  • De bus of auto die je naar je accommodatie brengt, is goed gedesinfecteerd
  • De chauffeur wordt dagelijks getest op corona
  • Mondkapje is verplicht volgens lokale regels

Autoverhuur

  • Bij ophaalpunten draagt het personeel mondkapjes en houden ze afstand
  • Spatschermen bij de balie
  • Auto’s worden extra grondig gereinigd, met aandacht voor de ‘high touchpoints’
  • Online check-in om wachtrijen te voorkomen

Verblijf

  • Afhankelijk van de reisorganisatie direct contact via WhatsApp, Skype of Telegram
  • Grondige schoonmaak en verhoogde desinfectie van kamers, algemene ruimtes
  • Genoeg afstand van personeel en andere gasten
  • Extra hygiënemaatregelen bij restaurants: geen lopend buffet, tafels uit elkaar

Check voor je vertrekt ook altijd nog de lokale regels op www.nederlandwereldwijd.nl om te voorkomen dat je voor onaangename verrassingen komt te staan.

Wat zijn de coronamaatregelen per bestemming?
Als je op vakantie gaat, wil je natuurlijk weten welke maatregelen aldaar gelden. Op onze ‘corona en vakantie: maatregelen per bestemming op een rij’ pagina vind je de maatregelen van jouw vakantiebestemming.

Moet ik een coronatest afleggen voordat ik met het vliegtuig naar het buitenland ga?
Ja, voor sommige bestemmingen, zoals Curaçao en Aruba, dien je een COVID PCR-test met een negatief resultaat te overleggen op de luchthaven. Check www.nederlandwereldwijd.nl voor welke landen dit geldt. Je kan je door de GGD laten testen, echter alleen als je klachten hebt. Heb je geen klachten, moet je bij een particulier gezondheidscentrum zijn en een verklaring opvragen. Meer informatie over testen vind je hier. Om een test af te laten nemen, kun je terecht bij: Huisartslab, TravelClinic van het Erasmus MC, KLM Health Services, Coronalab.

Aanbetaling en restantbetaling

Ik moet binnenkort het restantbedrag betalen van mijn geplande vakantie later dit jaar. Moet ik dit betalen?
Ja, dit restbedrag moet 6 weken voordat je vertrekt betaald zijn. Nu de meeste activiteiten van reisorganisaties hervat worden, gelden ook de reguliere voorwaarden met betrekking tot betaling weer.

Ik heb een aanbetaling gedaan. Kan ik dit teruggestort krijgen?
Nee, dat is niet mogelijk. Bij het boeken van jouw vakantie ben je een contractuele binding aangegaan met SUNtip, en daar dien je je aan te houden. Zolang jouw vakantie niet geannuleerd is, kun je hier geen aanspraak op maken. Mocht je vakantie toch geannuleerd worden, krijg je een passende oplossing in de vorm van een voucher ter waarde van je aanbetaling of restantbetaling.

De reisvoucher

Mijn vakantie is geannuleerd. Ben ik nu mijn geld kwijt?
Als je vakantie onverhoopt wordt geannuleerd, zal er vanuit de reisorganisator gezorgd worden voor een passende oplossing. Vaak geven reisorganisaties reisvouchers uit. Omdat de reisorganisator daarnaast aangesloten is bij het SGR (Stichting Garantiefonds Reisgelden), blijf je verzekerd van je reissom. Ook over het deel dat je al betaald hebt bij het boeken (aanbetaling), blijf je verzekerd.

Mijn vakantie is geannuleerd. Waarom heb ik nog geen compensatie of oplossing ontvangen van SUNtip?
De meeste reisorganisaties hebben aangegeven een oplossing of compensatie te bieden aan gedupeerde reizigers. SUNtip kan helaas nog geen toezeggingen doen, zolang wij geen bevestiging hebben ontvangen vanuit de reisorganisaties. Wij doen ons uiterste best deze bevestiging zo snel mogelijk binnen te krijgen. Zodra deze binnen is, krijg je van ons bericht.

Waarom een reisvoucher?
Het uitgeven van een reisvoucher (juridisch gezien een waardebon) is bedacht door brancheorganisaties ANVR & SGR om zekerheid te bieden aan zowel consumenten als reisorganisaties. Het is momenteel de beste manier om aan de belangen van beiden te voldoen. SGR heeft daarom besloten om in afwijking van de normale regels de zogenaamde coronavoucher onder dekking van het garantiefonds te brengen. De dekking van de voucher is tot één jaar na uitgiftedatum geldig. Zowel Economische Zaken (EZ) als de Autoriteit Consument en Markt (ACM) ondersteunen het uitgeven van een reisvoucher.

Wat is de reisvoucher waard?
De voucher is, naast dat het SGR-garantie heeft, jouw volledige reissom van de geannuleerde reis waard. Dat betekent dat je de aanbetaling of volledige betaling uitgekeerd krijgt in de vorm van een reisvoucher, die je tot een jaar na uitgifte kunt verzilveren. De nieuwe vertrekdatum mag ook na de geldigheid van de voucher liggen.

Verzilveren reisvoucher
Je kunt jouw ontvangen reisvoucher gemakkelijk verzilveren op de volgende websites:

Ik wil geen reisvoucher. Kan ik niet gewoon mijn geld terugkrijgen?
Je krijgt de reisvoucher als jouw reisorganisatie daarvoor kiest. Het lijkt ons niet verstandig om de reisvoucher te weigeren. Reisorganisaties kunnen niet anders dan de reisvoucher uitgeven, omdat ze niet de cash hebben om iedereen zomaar het geld terug te geven. Begrijp dus goed dat de reisvoucher niet is ontstaan uit een luxepositie. Als je echt je geld terug wilt, kan er een langere tijd overheen gaan. En mocht de reisorganisatie onverhoopt failliet gaan, ben je definitief je geld kwijt, als je de reisvoucher niet hebt geaccepteerd.

Onze SUNtip: Accepteer de reisvoucher. Je blijft dan door de SGR-garantie die eraan verbonden is, verzekerd van je volledige reissom. Ook als de reisorganisatie failliet zou gaan.

Ik heb de reisvoucher ontvangen, maar ik kan of wil er alsnog geen gebruik van maken. Wat nu?
Zes maanden na uitgifte van de voucher kun je een verzoek tot uitbetaling indienen. Echter, veel luchtvaartmaatschappijen hebben aangegeven pas na een jaar te kunnen uitbetalen. Wij zullen in de meeste gevallen ook pas na een jaar tot daadwerkelijke terugbetaling over kunnen gaan.

Zelf annuleren of omboeken

Ik ga in de komende maanden op vakantie, maar ik heb er geen goed gevoel bij. Kan ik zelf annuleren of omboeken?
Wil je of kun je niet meer op vakantie? Dan heb je afhankelijk van de reisorganisatie en luchtvaartmaatschappij de mogelijkheid om je vakantie om te boeken naar een ander moment of te annuleren tegen de reguliere annuleringskosten. De kosten van het omboeken als ook de annuleringskosten zijn afhankelijk van de uitvoerende reisorganisatie. Deze voorwaarden heb je ook ontvangen bij de bevestiging van de boeking. Wij adviseren je om je omboeking uiterlijk drie weken van te voren in te dienen.

Als je zelf de vakantie annuleert of omboekt, betaal je de gebruikelijke kosten. Je kunt jouw annulering of omboeking dan melden per mail (contact@suntip.nl), onder vermelding van annulering/omboeking en reserveringsnummer. Ons Service Center zal dan met je meedenken om de annulering of omboeking zo spoedig mogelijk rond te maken.

Hoe zit het met mijn annuleringsverzekering als ik mijn geboekte reis toch wil annuleren of omboeken?

Dat hangt af van het type verzekering. Als je via SUNtip een annuleringsverzekering hebt afgesloten, is Allianz jouw verzekeringsmaatschappij. In de meeste gevallen wordt het annuleren of omboeken niet volledig gedekt. Bekijk hier welke situatie voor jou geldt.

Tot slot

Wij doen ons uiterste best om dit artikel up-to-date te houden. Door de snelheid van de ontwikkelingen en de verspreiding van dit virus, is het helaas niet altijd mogelijk om de meest actuele informatie te bieden. Wij hebben als doel om jou zo goed mogelijk te informeren over de veelgestelde vragen rondom het coronavirus. Mocht je toch nog vragen hebben, raadpleeg dan de websites van het RIVM, ANVR of van het Ministerie van Buitenlandse Zaken. Ook kun je SUNtip bereiken via onze contactkanalen. We proberen je zo spoedig mogelijk te woord te staan.

Geschreven door: Emiel
Contentspecialist
Meer van Emiel