7 minuten

[Update] Veelgestelde vragen over het coronavirus

Door het coronavirus kunnen wij ons voorstellen dat je met heel wat vragen en zorgen zit over jouw geplande reis. Met behulp van dit Vraag & Antwoord artikel, hopen wij je te kunnen voorzien van antwoord. Raadpleeg ook de websites van het RIVM, ANVR of van het Ministerie van Buitenlandse Zaken. Hier kun je nuttige informatie vinden wat betreft het coronavirus en de reisbestemmingen. Wij zullen dit artikel regelmatig updaten.

Laatste update op: 8-3-2021 11:00

Direct naar:

Algemeen
Op bestemming
Aankomende vakanties
Gezondheidsmaatregelen
Aanbetaling en restantbetaling
Reisvoucher en geld-terug-garantie
Zelf annuleren of omboeken

Contact

Mocht er iets aan jouw vakantie wijzigen, brengen we je uiteraard zo snel mogelijk op de hoogte. Voor andere vragen kun je ons bereiken via 088 735 4545, WhatsApp, E-mail en Facebook Messenger.

Algemeen

Wat is het actuele reisadvies?
Welke landen open zijn en welke voorlopig dicht blijven, vind je op de website nederlandwereldwijd.nl. Het reisadvies voor alle landen buiten het EU- en Schengengebied blijft voorlopig op oranje staan. Hieronder vallen ook Turkije en Marokko.

Wees alert op het feit dat de situatie elk moment kan veranderen. Ben je van plan op vakantie te gaan, check dan het reisadvies per land voor meer details.

Negatieve testverklaring verplicht voor alle internationale vliegreizen naar Nederland

Kom je vanuit een hoog risicogebied terug naar Nederland met het vliegtuig? Dan moet iedereen vanaf 13 jaar en ouder een negatieve PCR-testverklaring hebben afgelegd om op het vliegtuig te kunnen stappen. Deze mag maximaal 12 uur oud zijn. Is je negatieve PCR-testverklaring ouder dan 12 uur? Dan dien je in het bezit te zijn van een negatieve sneltest, die maximaal 4 uur oud mag zijn. De testuitslag moet wel bekend zijn voordat je aan boord gaat. Klik hier voor meer informatie over onder andere sneltesten en overstappen. Wil je weten waar je je kunt laten testen op bestemming? Kik dan hier (Engels). Het dringende advies om na aankomst in Nederland 10 dagen in thuisquarantaine te gaan vervalt niet.

Wat betekenen de kleurcodes bij reisadviezen?
Elk reisadvies heeft een kleur, die aangeeft hoe veilig een land of gebied is. Bij code geel zijn er minimale veiligheidsrisico’s. Je hoeft hiervoor geen maatregelen te treffen. Wel dien je je strikt aan de veiligheids- en gezondheidsregels te houden die voor jouw vakantiebestemming van toepassing zijn. Ook merk je dat attracties eventueel dicht zijn. Vanaf code oranje kunnen er andere situaties ontstaan. Het ministerie handhaaft code oranje als het aantal besmettingen in het betreffende land/gebied stijgt, het nog geen Nederlandse toeristen verwelkomt of quarantaine een verplichting is bij aankomst.

Ondanks dat veel mensen denken dat code oranje ook een negatief advies is, is dat niet zo. Daarom kan het beleid van de verschillende reisorganisaties anders zijn ten opzichte van code oranje. Zo kan het zijn dat je reis doorgaat en kan worden uitgevoerd (hotel is open en luchtvaartmaatschappij vliegt op de bestemming). Bij code rood wordt het afgeraden om naar het gebied af te reizen en wordt jouw reis kosteloos geannuleerd. De kleurcodes zijn afhankelijk van de luchthaven waar je vandaan vliegt. Vlieg je bijvoorbeeld vanaf Duitsland? Dan zijn de Duitse reisadviezen voor jou van toepassing.

Op bestemming

Ik ben op bestemming en de Nederlandse overheid heeft tijdens mijn vakantie code oranje voor deze bestemming afgegeven.
Het belangrijkste is om niet in paniek te raken. Wij zullen er alles aan doen om je bij te staan. Anders dan in maart van van 2020 is een wijziging in het reisadvies van de Nederlandse overheid geen reden voor lokale instanties om plotseling zaken te gaan sluiten of beperkingen op te leggen. In de meeste gevallen kun je nog steeds heerlijk genieten van de vakantie. Wordt jouw bestemming code oranje? Dan neemt SUNtip altijd contact met je op om je wensen te bespreken. Zo laten we de keuze aan jou of je jouw vakantie wenst af te maken. Wij zullen de mogelijkheden op basis van jouw wensen bespreken met jouw reisorganisatie. Is je terugreis al over enkele dagen? Dan zal in de meeste gevallen geadviseerd worden om te wachten op je terugreis. Is de terugreis verder in de toekomst gepland? Dan adviseren we je om eerder terug te reizen.

Aankomende vakanties

Kan ik op dit moment ‘gewoon’ mijn vakantie boeken?
Ja, dat kan zeker! Bij SUNtip kun je je vakantie zorgeloos boeken en doen we er alles aan om deze ook zorgeloos te laten verlopen. We kiezen bijvoorbeeld zorgvuldig onze partners en touroperators, zodat je goede rechten hebt als je op vakantie gaat, ook als deze niet door kan gaan. De reizen die je nu op SUNtip kunt boeken beschikken over goede voorwaarden. Deze voorwaarden tonen we je ook altijd wanneer je op een prijs klikt. Bekijk hier alle voorwaarden van onze partners.

Ik ga in de komende maanden op vakantie. Gaat deze reis nog door?
Reisorganisaties kijken kritisch naar de adviezen van Buitenlandse Zaken. Mocht jouw reis geannuleerd worden, brengen wij je op de hoogte.

Wanneer weet ik zeker dat mijn vakantie doorgaat?
Bij SUNtip doen wij niets liever dan je te laten genieten van een onbezorgde vakantie. Daar hoort het op tijd geven van duidelijke informatie over jouw reis ook bij. Wanneer wij te horen krijgen dat jouw vakantie wordt geannuleerd, nemen wij altijd zo snel mogelijk contact met je op. De afgelopen tijd hebben we gemerkt dat de meeste reisorganisaties hier in de week voor jouw vertrek duidelijkheid over geven. Zo weten zij zeker dat er niks meer wijzigt aan de reis.

En wat als ik nog niks van jullie gehoord heb?
Zolang je niets van ons hoort, is het bij ons nog niet bekend of jouw reis wel of niet doorgaat. Wij begrijpen dat het vervelend kan zijn om lang op uitsluitsel te wachten. In deze fase wordt er veel gevergd van reisorganisaties, airlines en luchthavens. Zij doen allen hun uiterste best om de planning zo snel mogelijk rond te krijgen, maar daar is gezien de omstandigheden veel tijd voor nodig.

Ik vertrek in de komende periode. In het land van mijn bestemming gelden dan nog beperkingen en/of code oranje. Waarom is mijn vakantie nog niet geannuleerd?
Dat is afhankelijk van de uitvoerende reisorganisatie, luchtvaartmaatschappijen en accommodaties. Dat betekent dat je reis in sommige gevallen toch doorgang kan vinden. Gaat je reis wel door, maar wens je niet te gaan? Dan worden eventuele annuleringskosten doorberekend. Wanneer de touroperator zelf besluit om de reis te annuleren, gebeurt dit in de meeste gevallen tot twee weken voor vertrek. Dan heeft de reisorganisatie een goed beeld of de bestemming toch eventueel op code geel wordt gezet, waardoor je vakantie anders onrechtmatig geannuleerd wordt.

Ik ga buiten Europa op vakantie. Wordt mijn vakantie geannuleerd?
De kans dat jouw vakantie buiten Europa wordt geannuleerd is zeer aanwezig. Echter, er kan in de komende tijd veel veranderen. Zo verwachten we dat er over enkele maanden regelmatig nieuwe ‘veilige’ landen worden toegevoegd aan de lijst van nederlandwereldwijd.nl. Daarnaast is het ook mogelijk dat jouw reisorganisatie de reis wél kan uitvoeren. Jouw reisorganisatie en SUNtip houden deze ontwikkelingen nauwlettend in de gaten.

Wat als er tijdens mijn vakantie onverhoopt toch iets gebeurt rondom corona, waardoor ik deze moet afbreken?
Jouw reisorganisatie zal er alles aan doen om je veilig thuis te brengen of je te assisteren bij het zoeken naar mogelijkheden om terug te reizen. Al hopen we natuurlijk dat het nooit nodig zal zijn.

Gezondheidsmaatregelen

Als je op vakantie gaat, worden er diverse gezondheidsmaatregelen getroffen door vliegtuigmaatschappijen, accommodaties, transfers en verhuurbedrijven. Op dit moment zijn de volgende globale gezondheidsmaatregelen van kracht:

Vluchten

  • Alle reizigers die vanaf een Nederlandse luchthaven vliegen moeten een gezondheidsverklaring invullen en meenemen. Dit geldt ook wanneer je naar een Nederlandse luchthaven reist. Zorg dus ook voor formulieren voor de terugweg. Het formulier kun je hier downloaden.
  • Op sommige bestemmingen is het overleggen van een negatieve test verplicht. Welke bestemmingen dit zijn, lees je hier.
  • Inchecken en boarden gebeurt contactloos
  • Mondkapjes zijn verplicht op de luchthavens en in het vliegtuig. Zorg er dus voor dat je voorzien bent van voldoende mondkapjes. Deze zijn o.a. te koop bij bol.com
  • Lucht in het vliegtuig wordt gefilterd
  • Staff en crew krijgen speciale training om de vlucht corona-proof te laten verlopen

Transfers

  • De bus of auto die je naar je accommodatie brengt, is goed gedesinfecteerd
  • De chauffeur wordt dagelijks getest op corona
  • Mondkapje is verplicht volgens lokale regels

Autoverhuur

  • Bij ophaalpunten draagt het personeel mondkapjes en houden ze afstand
  • Spatschermen bij de balie
  • Auto’s worden extra grondig gereinigd, met aandacht voor de ‘high touchpoints’
  • Online check-in om wachtrijen te voorkomen

Verblijf

  • Afhankelijk van de reisorganisatie direct contact via WhatsApp, Skype of Telegram
  • Grondige schoonmaak en verhoogde desinfectie van kamers, algemene ruimtes
  • Genoeg afstand van personeel en andere gasten
  • Extra hygiënemaatregelen bij restaurants: geen lopend buffet, tafels uit elkaar

Check voor je vertrekt ook altijd nog de lokale regels op www.nederlandwereldwijd.nl om te voorkomen dat je voor onaangename verrassingen komt te staan.

Wat zijn de coronamaatregelen per bestemming?
Als je op vakantie gaat, wil je natuurlijk weten welke maatregelen aldaar gelden. Op onze ‘corona en vakantie: maatregelen per bestemming op een rij’ pagina vind je de maatregelen van jouw vakantiebestemming.

Moet ik een coronatest afleggen voordat ik met het vliegtuig naar het buitenland ga?
Ja, voor de meeste bestemmingen dien je een COVID PCR-test met een negatief resultaat te overleggen op de luchthaven. Check www.nederlandwereldwijd.nl voor welke landen dit geldt.  Meer informatie over testen vind je hier. Om een test af te laten nemen, kun je terecht bij: Huisartslab, TravelClinic van het Erasmus MC, KLM Health Services, Coronalab.

Aanbetaling en restantbetaling

Ik moet binnenkort het restantbedrag betalen van mijn geplande vakantie later dit jaar. Moet ik dit betalen?
Ja, dit restbedrag moet 6 weken voordat je vertrekt betaald zijn. De reguliere voorwaarden met betrekking tot betalingen zijn van toepassing.

Ik heb een aanbetaling gedaan. Kan ik dit teruggestort krijgen?
Nee, dat is niet mogelijk wanneer jouw vakantie niet is geannuleerd door de reisorganisatie. Bij het boeken van jouw vakantie ben je een contractuele binding aangegaan met SUNtip, en daar dien je je aan te houden. Zolang jouw vakantie niet geannuleerd is, kun je hier geen aanspraak op maken. Mocht je vakantie toch geannuleerd worden, krijg je een passende oplossing in de vorm van een voucher ter waarde van je aanbetaling of restantbetaling.

Reisvoucher/Geld-terug garantie

Mijn vakantie is geannuleerd. Ben ik nu mijn geld kwijt?
Als je vakantie onverhoopt wordt geannuleerd, zal er vanuit de reisorganisator gezorgd worden voor een passende oplossing. Voor alle boekingen gemaakt in 2020 en vertrekkend voor 30 april 2021 ontvang je bij annulering door een reisorganisatie in de meeste gevallen een reisvoucher. Heb jij een vakantie geboekt of ben jij van plan een vakantie te boeken in 2021, dan ontvang je bij annulering van de reisorganisatie door toedoen van corona jouw reissom terug.

Waarom een reisvoucher?
Het uitgeven van een reisvoucher (juridisch gezien een waardebon) is bedacht door brancheorganisaties ANVR & SGR om zekerheid te bieden aan zowel consumenten als reisorganisaties. SGR heeft daarom besloten om in afwijking van de normale regels de zogenaamde coronavoucher onder dekking van het garantiefonds te brengen. De dekking van de voucher is tot één jaar na uitgiftedatum geldig. Zowel Economische Zaken (EZ) als de Autoriteit Consument en Markt (ACM) ondersteunen het uitgeven van een reisvoucher.

Wat is de reisvoucher waard?
De voucher is, naast dat het SGR-garantie heeft, jouw volledige reissom van de geannuleerde reis waard. Dat betekent dat je de aanbetaling of volledige betaling uitgekeerd krijgt in de vorm van een reisvoucher, die je tot een jaar na uitgifte kunt verzilveren. De nieuwe vertrekdatum mag ook na de geldigheid van de voucher liggen.

Verzilveren reisvoucher
Je kunt jouw ontvangen reisvoucher gemakkelijk verzilveren op de volgende websites:


Ik heb een reisvoucher ontvangen, maar ik kan of wil er alsnog geen gebruik van maken. Wat nu?
Zes maanden na uitgifte van de voucher kun je een verzoek tot uitbetaling indienen. Echter, veel luchtvaartmaatschappijen hebben aangegeven pas na een jaar te kunnen uitbetalen. Wij zullen in de meeste gevallen ook pas na een jaar tot daadwerkelijke terugbetaling over kunnen gaan. Uiterlijk 364 dagen na de uitgifte van jouw voucher ontvang je jouw reissom terug, wanneer je besluit om geen nieuwe vakantie te boeken.

Zelf annuleren of omboeken

Ik ga in de komende maanden op vakantie, maar ik heb er geen goed gevoel bij. Kan ik zelf annuleren of omboeken?
Wil je of kun je niet meer op vakantie? Dan heb je afhankelijk van de reisorganisatie en luchtvaartmaatschappij de mogelijkheid om je vakantie om te boeken naar een ander moment of te annuleren tegen de reguliere annuleringskosten. De kosten van het omboeken als ook de annuleringskosten zijn afhankelijk van de uitvoerende reisorganisatie. Deze voorwaarden heb je ook ontvangen bij de bevestiging van de boeking. Wij adviseren je om je omboeking uiterlijk drie weken van te voren in te dienen.

Als je zelf de vakantie annuleert of omboekt, betaal je de gebruikelijke kosten. Je kunt jouw annulering of omboeking dan melden per mail (contact@suntip.nl), onder vermelding van annulering/omboeking en reserveringsnummer. Ons Service Center zal dan met je meedenken om de annulering of omboeking zo spoedig mogelijk rond te maken.

Hoe zit het met mijn annuleringsverzekering als ik mijn geboekte reis toch wil annuleren of omboeken?

Dat hangt af van het type verzekering. Als je via SUNtip een annuleringsverzekering hebt afgesloten, is Allianz jouw verzekeringsmaatschappij. In de meeste gevallen wordt het annuleren of omboeken niet volledig gedekt. Bekijk hier welke situatie voor jou geldt.

Waar moet ik op letten m.b.t. mijn reisverzekering?

Het is belangrijk om bij de reisverzekering goed na te vragen waarvoor je gedekt bent. Het kan zijn dat je jezelf extra moet verzekeren en/of niet gedekt bent als je afreist naar een bestemming met code oranje. Let op: ook bij code geel zijn corona gerelateerde schades niet altijd gedekt.

Elke basisverzekering van de zorgverzekering dekt de ziektekosten ter waarde van de kostprijs van een gelijkwaardige behandeling in Nederland. Dit was óók al voor voor de coronacrisis het geval. Afhankelijk van je verzekering kan het ook zijn dat alles vergoed wordt. Het is dus altijd verstandig om contact op te nemen met je verzekeringsmaatschappij. Als je deze bij SUNtip hebt bijgeboekt, leggen wij jou graag uit hoe de dekking in elkaar steekt.

Tot slot

Wij doen ons uiterste best om dit artikel up-to-date te houden. Door de snelheid van de ontwikkelingen en de verspreiding van dit virus, is het helaas niet altijd mogelijk om de meest actuele informatie te bieden. Wij hebben als doel om jou zo goed mogelijk te informeren over de veelgestelde vragen rondom het coronavirus. Mocht je toch nog vragen hebben, raadpleeg dan de websites van het RIVM, ANVR of van het Ministerie van Buitenlandse Zaken. Ook kun je SUNtip bereiken via onze contactkanalen. We proberen je zo spoedig mogelijk te woord te staan.

Geschreven door: Emiel
Contentspecialist
Meer van Emiel