5 minuten

[Update] Veelgestelde vragen over het coronavirus

Het coronavirus raakt ons momenteel allemaal heel hard, zeker jou als reiziger. Ons Service Center werkt met man en macht om iedereen zo goed mogelijk te kunnen helpen. Wij begrijpen alle zorgen en vragen die je hebt over jouw reis. Met behulp van dit Vraag & Antwoord artikel, hopen wij je te kunnen voorzien van antwoord op al jouw vragen. Raadpleeg ook de websites van het RIVM, ANVR of van het Ministerie van Buitenlandse Zaken. Hier kun je nuttige informatie vinden wat betreft het coronavirus en de reisbestemmingen. Wij zullen dit artikel regelmatig updaten.

Laatste update op: 30-3-2020 13:00

Hoe gaat SUNtip momenteel te werk?

Omdat wij alle binnenkomende vragen niet allemaal tegelijkertijd kunnen beantwoorden, vragen we je vriendelijk niet langer zelf te bellen. Wij moeten momenteel prioriteiten stellen. Dat betekent dat wij eerst alle reizigers die nog op bestemming zijn, zo snel mogelijk naar Nederland proberen te krijgen. Ons Service Center neemt hiervoor contact op met de desbetreffende reizigers. Vervolgens worden reizigers die binnen 24 uur zouden vertrekken geholpen, en zo verder. Wij vragen je om je telefoon en email goed in de gaten te houden, en doen graag een beroep op jouw geduld.

Algemeen

Wat is het actuele reisadvies?
Het ministerie van Buitenlandse Zaken raadt aan om tot 6 april niet op vakantie te gaan. De meest actuele informatie vind je hier.

Wat betekenen de kleurcodes bij reisadviezen?

Elk reisadvies heeft een kleur, die aangeeft hoe veilig een land of gebied is. Bij code geel zijn er minimale veiligheidsrisico’s. Je hoeft hiervoor geen maatregelen te treffen. Wel merk je dat eventueel attracties dicht kunnen gaan. Vanaf code oranje kunnen er gevaarlijke situaties ontstaan. Het ministerie adviseert dan alleen naar het gebied te reizen als dat strikt noodzakelijk is. Vakantiereizen zijn niet noodzakelijk. Bij code rood wordt het afgeraden om naar het gebied af te reizen.

Ik ga in de komende maanden op vakantie. Gaat deze reis nog door?
Of jouw reis in de komende maanden doorgaat, is sterk afhankelijk van de situatie op dat moment. De volgende reisorganisaties annuleren hun reizen in ieder geval tot:

  • Pelikaan Travel: t/m 6 mei. Reizigers ontvangen een voucher.
  • Floow Travel: t/m 6 mei. Reizigers ontvangen een voucher.
  • Alltours: t/m 30 april. Annuleert kosteloos alle reizen van gedupeerden.
  • FTI: t/m 30 april. Reizen van gedupeerden worden kosteloos geannuleerd.
  • TUI: t/m 30 april. Reizigers krijgen een voucher.
  • Schauinsland-Reisen: t/m 30 april. Annuleert kosteloos alle reizen van gedupeerden.

Wij houden de ontwikkelingen nauwlettend in de gaten. Mocht er iets veranderen wat invloed heeft op jouw reis, stellen we je uiteraard zo snel mogelijk op de hoogte.

Ik kom net uit een land waar het coronavirus heerst, mag ik dan afreizen naar andere landen?
Afhankelijk van jouw bestemming, gelden er andere regels. Om welke landen het gaat en welke regels daarbij horen, lees je hier.

In Nederland heerst het coronavirus, mag ik afreizen naar het buitenland?
Afhankelijk van jouw bestemming, gelden er andere regels. Om welke landen het gaat en welke regels daarbij horen, lees je hier.

Omboeken/annuleren en de coronavoucher

Ik moet binnenkort mijn restantbetaling voldoen. Kan ik dit in verband met het coronavirus uitstellen of afwachten?
Wij begrijpen jouw bezorgdheid wat betreft jouw geplande reis, want steeds meer reisorganisaties annuleren hun reizen tot later in het jaar. Maar heb je geen bericht van ons ontvangen? Dan kan jouw vlucht vooralsnog gewoon volgens planning vertrekken, en staat jouw accommodatie goed geboekt. Dat betekent dat er helaas geen uitzondering gemaakt kan worden op de betalingsregeling. De restantbetaling dient daarom uiterlijk 6 weken voor vertrek overgemaakt te worden op onze rekening. Kijk hierboven tot wanneer jouw reisorganisatie hun reizen in ieder geval annuleert.

Ik wil zo spoedig mogelijk mijn vakantie annuleren, anders betaal ik meer annuleringskosten. Wat kan ik doen?
Om te zorgen dat jij, door toedoen van de grote drukte op dit moment, tegen extra annuleringskosten aanloopt, stellen we je in de gelegenheid om jouw annulering te melden per mail. Je kunt mailen naar contact@suntip.nl, onder vermelding van annulering boeking en reserveringsnummer.

Hoe zit het met mijn annuleringsverzekering als ik mijn geboekte reis wil annuleren of omboeken?
Dat hangt af van het type verzekering. Als je via SUNtip een annuleringsverzekering hebt afgesloten, is Allianz jouw verzekeringsmaatschappij. In de meeste gevallen wordt het annuleren of omboeken niet volledig gedekt. Bekijk hier welke situatie voor jou geldt.

Mijn vakantie wordt toch onverhoopt geannuleerd. Ben ik mijn geld nu kwijt?
Als je vakantie onverhoopt wordt geannuleerd, zal er vanuit de reisorganisator gezorgd worden voor een passend alternatief. Op dit moment zien we bijvoorbeeld dat er coronavouchers verstrekt worden of omboekingsregelingen getroffen worden. Omdat wij daarnaast ook aangesloten zijn bij het SGR (Stichting Garantiefonds Reisgelden), blijf je van je reissom verzekerd. Ook over het deel dat je al betaald hebt bij het boeken (vaak aangeduid als aanbetaling) , blijf je verzekerd.

Waarom een coronavoucher?
Reisbrancheorganisaties ANVR en SGR zijn met het initiatief gekomen om reisorganisaties de mogelijkheid te bieden een coronavoucher te verstrekken aan reizigers wiens vakantie geannuleerd is door het coronavirus. Het uitgeven van een coronavoucher is voor zowel de reisorganisatie als voor de reiziger voordelig. Zij zeggen hierover het volgende:

”Reisorganisaties hebben nu te maken met annulering op grote schaal, terwijl zij voor deze reizen al verschillende betalingen hebben gedaan aan bijvoorbeeld vliegtuigmaatschappijen en hotels. En omdat er nu weinig tot geen boekingen gemaakt worden, raken reisorganisaties snel door hun middelen heen. Zou dit nog lang doorgaan, dan kunnen reisorganisaties niet meer voldoen aan de verplichtingen en zouden zij financieel onvermogen aan moeten vragen bij het garantiefonds SGR. Reisorganisaties geven daarom in plaats van geld, de coronavoucher mét SGR-garantie uit. Zo blijft de organisatie bestaan en kan jij met de voucher later een nieuwe vakantie boeken.”

Ik ga in de komende maanden op vakantie, maar ik heb er niet zo’n prettig gevoel bij. Kan ik nu annuleren?
Wij begrijpen dat jij je op dit moment zorgen maakt over jouw vakantiebestemming. Als je jouw vakantie (vlucht + accommodatie) wilt annuleren terwijl jouw reisorganisatie aangegeven heeft dat de reis door kan gaan, gelden de reguliere annuleringsvoorwaarden.

Ik ga in de komende maanden op vakantie, maar ik heb er niet zo’n prettig gevoel bij. Kan ik nu omboeken?
Ja, je kan je vakantie (vlucht + accommodatie) omboeken. Echter, hier gelden dan wel de reguliere omboekingsvoorwaarden.

Bestemmingen

Ik zit nog op mijn vakantiebestemming. Mijn accommodatie/het luchtruim gaat sluiten. Wat gaat er nu gebeuren?
SUNtip doet er alles aan om alle reizigers weg te krijgen op de vakantiebestemming. Momenteel hebben we contact met airlines en met andere reisorganisaties hierover. Zodra we meer nieuws voor je hebben, nemen wij persoonlijk contact met je op per telefoon of mail. Zorg dus alstublieft dat je goed bereikbaar bent.

Wat gebeurt er als ik op vakantie ben, en de situatie aldaar snel verandert?
Je kunt dan het beste contact opnemen met de reisleiding van de touroperator. In het geval er geen reisleiding ter plaatse is, neemt ons Service Center contact met je op.

Ik ga na 17 april naar Turkije, is het luchtruim dan nog dicht?
Op dit moment is alleen bekend dat het luchtruim na 17 april weer toegankelijk is voor passagiersvluchten van en naar Nederland. Maar ook hiervoor geldt: de situatie is afhankelijk van de actuele situatie op dat moment. Zodra er iets verandert, stellen we je uiteraard op de hoogte.

Ik ga tussen 1 april en 30 april naar Griekenland. Gaat mijn vakantie nog door?
De Griekse overheid heeft besloten dat alle accommodaties, die in april open zouden gaan, dicht blijven tot en met 30 april. Alleen hotels in de steden en hotels/resorts die al open zijn zullen openblijven. Als deze maatregel jouw boeking beïnvloedt, neemt het Service Center binnenkort contact met je op.

Tot slot

Wij doen ons uiterste best om dit artikel up-to-date te houden. Door de snelheid van de ontwikkelingen en de verspreiding van dit virus, is het helaas niet altijd mogelijk om de meest actuele informatie te bieden. Wij hebben als doel om jou zo goed mogelijk te informeren over de veelgestelde vragen rondom het coronavirus. Mocht je toch nog vragen over het coronavirus hebben, raadpleeg dan de websites van het RIVM, ANVR of van het Ministerie van Buitenlandse Zaken. Voor hele urgente vragen kun je ons bereiken via onze contactkanalen. We proberen je zo spoedig mogelijk te woord te staan.

Geschreven door: Emiel
Contentspecialist
Meer van Emiel