3 minuten

10 jaar SUNtip: terug in de tijd met algemeen directeur John Goverde

John Goverde, algemeen directeur van Pelikaan Travel Group, staat al 25 jaar aan het roer van zijn allround reisbedrijf. Hoog tijd om hem eens wat vragen te stellen over hoe het SUNtip avontuur 10 jaar geleden begon!

John, hoe zag jouw werkomgeving er 10 jaar geleden uit?
“Heel anders. Een bureau, een bureaustoel en heel veel papieren! Alles was offline. We waren dus volop bezig in de reisbureaus. Onze reizen promootten we voornamelijk via de krant en in onze welbekende brochures.”

John Goverde hard aan het werk in 2009

Toen werd het toch tijd voor SUNtip. Wat bewoog je?
“Ik ben altijd al een ondernemer geweest in hart en nieren. Buiten de gebaande paden treden, daar krijg ik energie van. Door de juiste mensen om me heen te verzamelen, probeer ik mezelf altijd in de gelegenheid te stellen om nieuwe dingen te leren.”

Je hebt het dus niet alleen gedaan…
“Nee, zeker niet! We hadden een vacature uitstaan voor leidinggevende van onze afdeling Groepsreizen. Remco Bergwerff (nu commercieel directeur bij SUNtip, red.) solliciteerde hierop na jarenlang werkzaam te zijn geweest bij TUI, destijds nog Holland International en Arke Reizen. Hij ging aan de slag, maar die diepgewortelde liefde voor vliegvakanties naar de zon bleef bestaan. Remco’s aandacht verschoof naar de potentie die hij zag op online gebied; met de snel ontwikkelende technologie lagen kansen voor het grijpen. Samen besloten we de sprong te wagen en een online omgeving te creëren waar klanten hun vakantie vanuit huis konden boeken.”

Remco Bergwerff in 2012, met op de achtergrond het oude Service Center

En het idee was geboren! Hoe kwam je op de naam SUNtip?
“We gaan al decennialang op personeelsreis met het hele bedrijf. Daar hebben we een keer input gevraagd aan alle medewerkers om hun idee op een briefje te schrijven. Daar is de precieze naam nooit uitgerold hoor, maar hier is wél de richting bepaald. Iedereen was heel erg betrokken, da’s echt mooi om te zien.”

Hoe verliepen die eerste boekingen?
“Dat was heel spannend natuurlijk. We waren vooral aan het afwachten en monitoren. Waar de meeste collega’s uit de branche offline adverteerden, legden wij als één van de eersten meteen de focus op online marketing. Dit bleek de juiste keuze, want het resultaat bewoog mee en we konden dat op den duur al gaan perfectioneren.”

Wat is het mooiste wat je in de afgelopen 10 jaar hebt meegemaakt?
“Er zijn meerdere hoogtepunten geweest. Zo begonnen we als een van de eerste spelers in de markt met dynamic packaging: het aanbieden van eigen reizen, aanvullend op de wederverkoop van pakketreizen van andere touroperators. Maar ook de 100.000e boeking is me heel goed bijgebleven. Toen hebben we taart gegeten met Linda: zij zit al vanaf dag één bij SUNtip en nu werkt ze er nog steeds. Ook de Zoover Award die we laatst wonnen, is voor mij een mijlpaal. Daarnaast ben ik apetrots op de leidinggevenden die hun beloften van 7 dagen per week bereikbaarheid altijd waar weten te maken. Het mag gezegd worden: ik heb weinig omkijken naar SUNtip op servicegebied; alles gaat bijna altijd van een leien dakje.”

SUNtip wint de Zoover Awards in 2019!

Waar staat SUNtip over 10 jaar?
“Waar ik eigenlijk vooral heel benieuwd naar ben, is hoe de reisbranche er in z’n totaliteit staat. Duurzaamheid speelt dan waarschijnlijk een nog belangrijkere rol, maar mensen zullen toch altijd op vakantie willen blijven gaan. SUNtip maakt over 10 jaar deel uit van het selecte clubje vakantie aanbieders in Nederland. Ons persoonlijke DNA gaat daarbij nooit verloren en er zitten nog altijd vakantiespecialisten met tonnen aan reiservaring die jou op weg helpen naar je volgende bestemming.”

Maar nu eerst: feest!
“Ja zeker! Zoals je weet: wie jarig is, trakteert. Daarom organiseren we ter ere van onze verjaardag de SUNtip Cadeau 10-daagse. Iedereen die zich inschrijft, mag 10 dagen lang gratis cadeautjes uitpakken. Elke dag gegarandeerd een mooie verrassing. Ik zou ’t doen!”

Geschreven door: Alicia
Contentspecialist
Meer van Alicia